Kłaniać się czy nie??

Jak zapewne niektórzy z Was wiedzą, Japończycy mają w zwyczaju kłaniać się, na przykład przy powitaniu, a nie podawać rękę. Są różne rodzaje ukłonów – lekkie, głębokie, w niektórych artykułach można znaleźć nawet podaną wartość w stopniach, np ukłon lekki to 20 stopni i ma on trwać 1-2 sekundy…

I powiem szczerze, że ja mam problem – powinnam próbować kłaniać się tak samo a może raczej poprzestać na lekkich skłonach głową, co jest dla mnie bardziej naturalne? W ogóle zacznijmy od tego, dlaczego mam taki dylemat.

Otóż Japończycy po prostu chyba rodzą się z umiejętnością takiego kłaniania. W ich wykonaniu wygląda to niezwykle naturalnie, zgrabnie i lekko. Niestety, widziałam jak obcokrajowcy (nawet ci z innych regionów Azji) próbują kłaniać się na sposób japoński i powiem szczerze, nie wygląda to dobrze. Jest to jakieś nienaturalne, wymuszone i … komiczne.

Z tego powodu mam wewnętrzne opory przed ukłonami, po prostu widzę jak to wygląda w wykonaniu nie-Japończyków. Z drugiej strony, staję w opozycji wobec Japońskiej etykiety i dobrych manier, w których ukłony są niezwykle istotne. Wiem, że ważne jest szanowanie obcych zwyczajów, zwłaszcza jeżeli wchodzi się i żyje w innej kulturze. Dla mnie jednak ukłony są granicą, której nie mogę przekroczyć. A może powinnam?

3 thoughts on “Kłaniać się czy nie??

  1. Ja w sumie nie wiem, może się kłaniaj ^.^. Pomyśl sobie, że jesteś prawdziwą Japonką i postraraj się to zrobić tak no.. W miarę naturalnie ;p. Poćwicz sobie przed lustrem ^.^…
    A w domu mi zademonstrujesz.😉

  2. Kłaniać!😀 Do wszystkiego potrzeba wprawy i doświadczenia. Sama przez to przeszłam, bo w tradycyjnej szkole Drogi Herbaty w Kioto (przez rok byłam tam na stypendium) nie dało się bez ukłonów i wiem, że na początku każdy robi to pokracznie, ale po jakimś czasie staje się to częścią Ciebie – a to widać i jest satysfakcjonujące🙂 W herbacie mawiamy, że to jest pamięć ciała… sama często się łapię na tym, że się kłaniam rozmawiając z Japończykiem przez telefon ;P

Skomentuj

